Jalkapalloharjoitus – Etsinnässä hyvä jalkapalloharjoite?

Onko sinulla etsinnässä ”kuukauden paras jalkapalloharjoitus”? Ajan teemana tuntuu toisinaan olevan eräänlainen jalkapalloharjoite-palapeli: valmentajat etsivät usein internetin, somen ja YouTuben syövereistä erilaisia drillejä, harjoitteita, pienpelejä, rondoja ja pallonhallintapelejä, joita voisi käyttää omassa ympäristössään. Hakeminen ja etsiminen näin on sinänsä ihan luonnollista, sillä valmentajan tavoite on varmasti hyvä; kehittää omia pelaajiaan paremmiksi jalkapalloilijoiksi. Mutta osataanko jalkapalloharjoitteita tulkita ja käyttää oikein?

Soveltuvatko jalkapalloharjoitteet oikeasti omalle joukkueelle ottaen huomioon esimerkiksi jalkopelaajan ikäluokan ja taitotason? Ovatko harjoitteet edes jalkapalloa vai jotain muuta?

Monesti kuulee, että näitä tehdään siellä ja tuolla akatemiassa… Tekeekö jalkapalloharjoitteesta hyvän ja sinun joukkueellesi soveltuvan se, että siinä on jonkun ulkomaalaisen seuran leima päällä? Miten useamman huippuvalmentajan ja huippuseuran harjoitteet voisivat edes sopia yhteen, kun näillä on kuitenkin erilaiset tavat pelata? Miten nämä harjoitteet tukevat sinun oman joukkueen tapaa pelata?

Pelkkä jalkapalloharjoitteen kopioiminen omaan ympäristöön ilman ymmärrystä siitä, miten se liittyy kokonaisuuteen tai mitkä ovat lähteen ja oman ympäristön erot, johtavat vain huonoon kopioon ja sekavaan lopputulokseen. Palapeliin, jonka palat eivät sovi yhteen.

Jalkapalloharjoite ja keksityt säännöt

Rondoissa ja pienpeleissä on monesti puutteita ja/tai sellaisia sääntöjä, joita jalkapallopelissä ei esiinny. Esimerkkejä on paljon…

Yksi näistä on selkeän suunnan puute. Palloa syötellään ilman päämäärää. Tai no, jos päämääränä on laskea, montako syöttöä saadaan tehtyä, tällöin valmentaja kenties laskee ”1,2,3,4,5 – yritetään seuraavaksi saada 6 tai 7!” Laskeeko valmentaja seuraavassa pelissä sitten myös 1, 2, 3, 4, 5? Ehkä siinä rondossa tai pienpelissä pitäisi valmentaa jotain muuta…Kuten siellä pelissäkin.

Jos taas jalkapalloharjoitteesta puuttuu selkeä suunta, niin miten jalkapallovalmentaja pääsee siinä kiinni edes peliasentoihin, kun suunnalla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Sitten seuraavassa pelissä pelaajilta odotetaan ja vaaditaan oikeanlaista peliasentoa.

Jalkapallopelissä on selkeä suunta sekä hyökätessä että puolustettaessa. Samoin hyökätessä on tavoitteena tehdä maali ja puolustettaessa estää vastustajan maalinteko.

Rondot ja pienpelit ovat monesti hyvin sekasortoisia, jolloin myös pelaajien välinen kommunikaatio ja yhteispeli on sekasortoista eikä siten tue optimaalisesti joukkueen yhteispelin kehittymistä.

Kosketusten määrän rajoittaminen

Toinen esimerkki on rajoittaa pelaajien kosketusten määrää esimerkiksi ”pelataan kahdella kosketuksella”. Tarkoitusperä on varmaankin hyvä eli saada pelaajat syöttämään nopeammin, mutta minkälaiseen toimintaan tämä oikeasti ohjaa? Mitä jos pelitilanne vaatiikin kolme kosketusta esim. vastustajan houkuttelemiseksi lähemmäksi ennen syöttöä?

Kosketusten määrä pitäisi tulla pelitilanteen mukaan, jolloin pelaaja joutuu itse tekemään päätöksen, montako kosketusta on tässä tilanteessa tarpeen ja oppii siten oikean toimintavan mitä pelitilanne vaatii, eikä se mitä valmentaja on määrännyt rajoittamalla kosketusten määrää jalkapalloharjoitteessa.

Jos valmentajana haluat, että pelaajat syöttävät nopeammin, niin silloin jalkapalloharjoite on suunniteltava ottaen huomioon mm. kenttäkoko, joka ohjaa/pakottaa/kannustaa syöttämään nopeammin. Lisäksi puolustavaa joukkuetta tai yksittäistä vastustajaa voi ohjata/valmentaa menemään kiinni aktiivisemmin, jolloin pallollinen pelaaja on pelitilanteen takia pakotettu syöttämään nopeammin.

Tähän samaan kategoriaan menee myös ”maalinteko suoraan syötöstä”… Minkälaiseen toimintaan tämä ohjaa esimerkiksi puolustavaa joukkuetta?

Samoin erilaisten alueiden käyttäminen sääntöinä esim. ”pitää syöttää 5 kertaa ennen kuin voi edetä seuraavalle alueelle”. Eteneminen pelissä tulisi sekin perustua pelitilanteeseen eikä sellaiseen valmentajan keksimään sääntöön, jota jalkapallopelissä ei edes ole.

Suljettujen drillien ongelmat

Tyypillinen jalkapalloharjoite on ”syöttödrilli”, jossa pelaajat laitetaan tötsille ja valmentaja kertoo missä järjestyksessä potkitaan minnekin ja minne liikutaan seuraavaksi. Ensimmäiseksi pitäisi ymmärtää mitä syöttäminen jalkapallopelissä on…

Pelitilanteissa kaikkein tärkein elementti on vastustaja, joka provosoi tietyn jalkapallosuorituksen, ’kommunikaatio – päätöksenteko – päätöksen toimeenpano’ -ketju, tietyltä paikalta oikealla hetkellä, suunnalla ja vauhdilla.

Suljettuja drillejä suoritetaan valmentajan päätösten pohjalta, jolloin pelaajien kommunikaatio ja oma päätöksenteko eivät kehity. Kun kommunikaatio ja päätöksenteko otetaan pois, niin onko se silloin enää syöttämistä, kun kaksi kolmesta vaiheesta otetaan pois? Kun syöttöharjoitteissa pitäisi valmentaa ja kehittää pelaajien välistä kommunikaatiota, päätöksentekoa ja päätöksen toimeenpanoa, niin drilleissä jää iso osa tästä kokonaisuudesta pois, kun vastustaja poistetaan. Suljetuissa drilleissä ilman vastustajaa paikka, hetki, suunta ja vauhti menettävät merkityksensä, kun heikolla suorituksella ei ole muita seuraamuksia kuin kenties valmentajan kommentointi ”nopeammin!”, ”keskittykää”, ”huolella!” tai ”kunnolla!”. Onko tämä valmentamista?

Suljetun potkudrillin seurauksena valmentaja näkee asioita, joita hän ei halua nähdä, mutta ne ovat luonnollinen seuraus valitusta harjoitteesta. Valmentaja alkaa tekemään virheiden kontrollia ja korjaamaan pelaajien suorituksia kommentoimalla pelaajan potkua esim. ”syötä vasemmalla jalalla” tai ”syötä kovempaa” sen sijaan, että tilanteessa olisi vastustaja tai maali, jolloin syöttö vasemmalla jalalla olisi looginen seuraus pelitilanteesta johtuen, eikä siitä mitä valmentaja pyysi tekemään joko ennen suoritusta tai suorituksen aikana. Ilman vastustajaa suoritetaan ja kehitetään ’valmentajan käsky – tekninen suoritus’ -malleja.

Pelitilanteen pitäisi olla määräävä tekijä kumpaa jalkaa käyttää, millä hetkellä syöttö tulisi antaa, mihin suuntaan ja millä vauhdilla/kovuudella.

Kun syöttöharjoittelussa on vastustaja mukana, niin pelaajat kehittävät ´jalkapallotilanne – jalkapallosuoritus’ -malleja, jolloin myös pelaajien pelikäsitys paranee. Samat asiat koskevat myös ensimmäistä kosketusta.

Miksi on niin houkuttelevaa ottaa vastustaja pois jalkapalloharjoitteessa?

Syöttöharjoitteissa on houkuttelevaa ottaa vastustaja pois, koska kun jalkapallosuoritus menee pieleen, niin ainoa asia, jonka ulkopuolelta näkee on tekninen suoritus. Ulkopuolinen ei voi nähdä pelaajan kommunikaatiota ja päätöksentekoa kysymättä ”mitä yritit?”. Esimerkiksi pallo saattaa päätyä alemmalle jalalle, vaikka pelaaja yritti syöttää yläjalalle.

Psykologiassa tätä kutsutaan ”mitä näet, niin siinä on kaikki”. Ihmiset ovat taipuvaisia ajattelemaan, että mitä he näkevät, on ainoa asia, joka on olemassa. Näkeminen on uskomista. Uskotaan, että ainoa asia joka voidaan nähdä, on ainoa asia, joka tapahtuu. Ainoat asiat, jotka nähdään, ovat olemassa.

Ei ymmärretä, että esimerkiksi syöttämisessä ei tapahdu muita asioita teknisen suorituksen lisäksi, mutta kyllä siellä on kommunikaatio ja päätöksenteko mukana. Tämän takia valmentaja saattaa tehdä ajatteluvirheen luulemalla, että tekninen suoritus on sama asia kuin jalkapallosuoritus. Nähdään vain tekninen suoritus eli huonon suorituksen täytyy olla heikko tekninen suoritus. Huono suoritus = huono tekniikka. Tämän takia treeneissä sitten harjoitellaan pallon potkimista tötsältä toiselle.

Huono tai heikko suoritus voi kuitenkin tarkoittaa myös huonoa pelaajien välistä kommunikaatiota tai pelaajan heikkoa päätöksentekoa. Ja tottakai se voi olla heikkoa tekniikkaakin.

Jalkapalloharjoite jossa kehitetään syöttämisen taitoa kokonaisuudessaan, tarkoitetaan syöttötaitojen parantamista kaikilla syöttämisen osa-alueilla: Parempi kommunikaatio syöttämisessä, parempi päätöksenteko syöttämisessä ja parempi päätöksen toimeenpano syöttämisessä.

Minkälainen jalkapalloharjoite tukee parhaiten pelaajien syöttämisen oppimista suhteessa paikkaan, oikeaan hetkeen, oikeaan suuntaan ja oikealla kovuudella?

Miten sinun löytämä tai suunnittelema jalkapalloharjoitus tai yksittäinen jalkapalloharjoite ottaa edellä esitetyt asiat huomioon?

Lue myös blogikirjoitus Kommunikointi ja havainnointi jalkapallossa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *